Metoda Tomatisa to trening słuchowy przeprowadzany za pomocą urządzenia zwanego elektronicznym uchem. Składają się na niego sesje słuchania materiału dźwiękowego (muzyka Mozarta i muzyka gregoriańska) oraz konsultacje dodatkowe wraz z oceną audio – psycho – fonologiczną. Podczas terapii dziecko słucha odpowiednio dobranej muzyki przez specjalne słuchawki, gdzie dźwięki przekazywane są drogą powietrzną oraz kostną. Ponadto, na niektórych etapach terapii wprowadza się pracę z mikrofonem. Program stymulacji dostosowany jest indywidualnie dla każdego dziecka.
Metodę stosujemy u uczniów z:
- zaburzeniami mowy i komunikacji; opóźnionym rozwojem mowy, wadami wymowy, zbyt szybką mową, jąkaniem,
- trudnościami szkolnymi: z czytaniem i pisaniem, ubogim słownictwem,, niewyraźnym pismem, dużą ilością błędów ortograficznych, problemami z liczeniem,
- ADHD ( nadpobudliwością psycho-ruchową) i problemami z koncentracją uwagi,
- zaburzeniami emocjonalnymi takimi jak: męczliwość, nadmierna impulsywność, nieśmiałość, drażliwość ,płaczliwość, trudności z zasypianiem,
- z nadwrażliwością dotykową, niezgrabnością ruchowa, myleniem stron, nietrzymaniem się w liniaturze, niechęcią do prac manualnych, mających problemy z jazdą na rowerze, pływaniem, graniem w piłkę, tańcem, rytmicznością,
- całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzm),
- mizofonią (nadwrażliwością na dźwięki ).
REZULTATY TRENINGU :
- lepsza koordynacja, równowaga i napięcie mięśniowe,
- lepsze radzenie sobie z emocjami,
- zmniejszenie stresu,
- zwiększenie koncentracji,
- większenie efektywność zapamiętywania,
- spadek liczby popełnianych błędów ortograficznych,
- zwiększenie umiejętności komunikacyjnych,
- lepsze wykorzystywanie posiadanych możliwości.
- zmniejszenie nadwrażliwości na bodźce z otoczenia.